lördag 10 oktober 2009

Läs för mig pappa


"Kultur i arbetslivet-bidraget är hotat. I dag finansierar pengarna arbetsplatsbibliotek och Läs för mig, pappa!-kurser som lyckats öka läsandet bland arbetarmän. Nu vill kulturministern strypa finansieringen.


Tisdag 30 september var en stor dag för Kent Ljungsryd. För första gången på 50 år klev han in genom entrén till Malmö stadsbibliotek. Han har en hel del böcker hemma men det är sällan han orkar läsa efter en lång arbetsdag som maskinoperatör på Kockums.
– Ibland läser jag fackböcker om fåglar, nästan aldrig romaner, säger han.
Det var tack vare Läs för mig, Pappa!-projektet som Kent hittade tillbaka till biblioteket."

Läs hela artikeln på etc

Skriv på för Vägbiblioteken! Här är listan

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid, Bror, Jane och ni andra,

    Vad bra att vi tar upp detta på mejl och blogg. Skitkul och viktigt.

    Jag håller just på att rekrytera deltagare till den förmodligen sista Läs för mig pappa dagen i Sundsvall, som blir den 9 november på Folkets Hus. Så länge vi nu dras med den här regeringen. En bok för alla och ABF driver de här dagarna med stöd från Kultur i Arbetslivet/Statens Kulturråd och hälften av LO-förbunden. I Sundsvall har vi hållit på med det här i många år, en eller två träffar varje år.

    Det handlar dels om att låta boken komma närmare nya läsare och dels att få manliga arbetskamrater inom LO-förbunden att läsa mer för sina barn. Som det är idag visar undersökningar att bara 50 % av männen inom LO har läst en bok det senaste året. Och för mig som fackligt aktiv, vart bär det hän om arbetare inte läser? Om vi tappar konsten att använda ordet, och om det går vidare till nästa generation; hur ska vi då kunna slåss om makten? Och dessutom; det är inte bara viktigt att ha tillgång till böcker och ordet, det är också förbannat kul med böcker, läsande och skrivande.

    Det är egentligen i detta sammanhang min nya bok ska ses. Den är till för att inspirera till läsande och skrivande på arbetsplatsen. Vi måste få arbetare att ta plats i böcker och i samhällsdebatten.

    Föreningen Arbetarskrivare är en viktig del i detta.

    Läs för mig pappa, En bok för alla, arbetsplatsbibliotek och skrivarcirklar är också viktiga delar i denna kulturkamp. Liksom böcker från och om arbetare.

    Åke Johansson

    SvaraRadera